Kerana dirimu amat berharga

Wednesday, July 22, 2009

Gallipolli in Sydney

Turki merupakan salah satu destinasi impian saya. Seringkali terbaca kisah kegemilangan empayar Islam Othmaniyah, terasa bangga mengetahui bagaimana tamaddun Islam telah mempengaruhi serta menyumbang kepada kemajuan dan peradaban umat manusia. Sedih membaca bagaimana sebuah kuasa yang pernah menguasai hampir satu per tiga kerajaan di dunia ini jatuh kerana tamaknya manusia untuk berkuasa.

Di Australia, masyarakat Turki telah lama menjadi antara penduduk tetap, terutamanya selepas perang dunia pertama. Mereka berjaya membina komuniti yang kukuh dari segi ekonomi untuk survival masyarakat mereka di bumi Australia. Rata-rata mereka adalah peniaga.

Walaupun berada di negara orang, asal usul serta sisa-sisa tamadun silam yang utuh di dalam diri mereka, tetap mereka pertahankan. Auburn, sebuah bandar kecil di sebelah barat Sydney, merupakan sebuah bandar yang majoritinya terdiri dari kedai-kedai Turki. Dari kedai kebab, 'charcoal chicken', hinggalah ke kedai menjual alat kelengkapan serta makanan mereka. Di sini jugalah letaknya sebuah masjid antara yang terbesar di Australia, yang dinamakan Auburn Gallipoli Mosque.

Pandangan dari luar masjid


Dibina hasil dari kutipan derma masyarakat Islam, dari jauh lagi jelas kelihatan dua menaranya. Senibinanya seakan akan masjid biru di Turki. Di dalamnya pula dihiasi dengan tulisan khat Asmaa'ul Husna serta ayat-ayat suci al-Quran, ditambah pula dengan corak lukisan yang begitu teliti hasil pembuatanya. Sebaik masuknya waktu asar, muazzin pun melaungkan azan, hanya dari dalam masjid. Sayang sekali di sini pembesar suara tidak dibenarkan untuk laungan azan. Seusai menunaikan solat sunat, Imam yang juga merupakan seorang berbangsa Turki terus mengepalai solat.

Agak membanggakan bagi saya apabila jumlah makmum yang saya rasa agak ramai bagi waktu Asar. Tambahan pula, dapat dilihat ramai golongan belia mereka turut hadir untuk solat berjemaah. Alhamdulillah, dalam suasana persekitaran yang tidak 'condusive' serta banyak pengaruh barat, masih ramai lagi golongan muda mereka yang taat pada perintah Allah serta mahu mengekalkan identiti bangsa mereka sebagai umat Islam.

Di dalam ruang solat, luas dan selesa


Corak serta tulisan khat menghiasi siling masjid


Aksi Aiman sementara menunggu babah


Wajah wajah Aiman


He did that pose by himself, anak abaah...

5 comments:

  1. Kerap kali kita lebih kukuh ikatan jika berada luar dari lingkungan. Orang Melayu juga ramai yang berjaya di luar negara, mungkin kerana 'survival' agaknya.

    ReplyDelete
  2. Bestnya rasa suasana kat sana...

    ReplyDelete
  3. Hebat aiman berposing..hehehe..memang anak abah..

    ReplyDelete
  4. Cantik masjid n menarik entry ni..must go there..

    ReplyDelete
  5. Pok Li,
    betul, ukhuwwah terasa lebih rapat di sini berbanding di tempat sendiri. Masyarakat Indonesia di sini juga hebat2.

    Bakhtiar,
    Best best, nak pulak ramadan dah dekat ni.

    Kak Tirana,
    macam2 pe'el la budak ni sekarang...

    Suzie,
    next time turun sydney bleh la singgah. pastu pi pekan auburn pekena kebab ke.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails