Kerana dirimu amat berharga

Wednesday, January 1, 2014

SELAMAT TAHUN BARU 2014

Saya tidak pernah teruja untuk menyambut tahun baru. Sepanjang lima tahun menuntut ilmu di tengah kota Kuala Lumpur, hanya sekali keluar di malam tahun baru. Itu pun tujuan utama nak pergi makan dengan kawan-kawan. Hasilnya terperangkap dalam traffic jam. Masa di Sydney juga tak pernah join tengok pertunjukan bunga api di Sydney Harbour atau lain-lain tempat, sekadar tengok di TV sahaja.

Setiap saat, setiap jam, hari, bulan dan setiap tahun yang Allah kurniakan kepada kita adalah peluang untuk kita melakukan kebaikan serta memperbaiki diri menjadi lebih baik daripada masa sebelumnya. Ia merupa kayu pengukur masa.

Berlalunya 2013, pasti ada kenangan bagi kita semua. Hadirnya 2014, ramai pula yang merancang azam baru. Berakhir 2013, bermakna sudah lebih setahun saya tidak menjamah McD. Walaupun berat badan tidaklah turun banyak, tetapi sekurang-kurang ia tidak naik mendadak. Hikmah yang ingin dikongsi, jika saya boleh meninggalkan tabiat ini, bermakna saya harus cuba meninggalkan tabiat-tabiat buruk yang lain juga. Ya Allah, masih banyak amalan dan tabiat buruk yang perlu dibuang daripada diri ini. Antara faktor kejayaan sesuatu perubahan ialah kemahuan yang tinggi, rasakan ianya suatu tanggungjawab, fikirkan tentang kelebihannya serta sumbangan kepada diri dan ummah, serta sokongan pasangan.

Tahun 2014 Aiman memulakan darjah satu di sekolah rendah. Ia perubahan besar bagi keluarga kecil saya. Doakan semoga perubahan ini membawa banyak kebaikan serta memangkin perubahan-perubahan lain ke arah yang lebih baik.

September 2013, diberi peluang oleh Allah untuk melihat sendiri kesan sejarah kegemilangan Islam di Andalusia. Gambar adalah Al-Hamra',  kota terakhir kerajaan Islam di Granada, Sepanyol.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails